Excavatio

Vol. XXI/1-2, 2006

Naturalist Transgressions in Europe and Latin America

Sudha SWARNAKAR. Jorge Amado: The Brazilian Zola

Paulo MOTTA OLIVEIRA. A Peculiar Liaison: Camilo Castelo Branco and Naturalism

Joseph ACQUISTO. On Naturalist Vice: The Strange Case of Charlot s’amuse

Leonardo MENDES. Sordid Literature: Naturalism and Sexuality in Brazil

Marcelo BULHÕES. Hystérie, séduction et frustration: L’érotisme dans les romans naturalistes brésiliens

Maria Cristina BATALHA. Nelson Rodrigues et l’esthétique de l’excès

Cláudia LUNA SILVA. Días de sangre y de furia: “El Matadero” de Esteban Echevarría

Lucia HELENA. Réécrire le naturalisme: Macabéa, le visage et le destin

Zola: Writing Modernity

Salete DE ALMEIDA CARA. Le naturalisme de Zola et les impasses de la modernisation

Susan MURPHY. Illusion et allusion: art, politique et réalité dans L’Assommoir d’Émile Zola

Jean-Marie DAUPLAISE. From Diversion to Decadence: Zola, Manet, and the Brandy Plum

Sándor KÁLAI. “Son occupation unique était de rechercher les traces”: La Bête humaine de Zola et le roman policier

Daryl LEE. “Une bombe promenée à travers la ville”: La résurgence de la Commune dans le Paris de Zola

Eduardo A. FEBLES. Souvarine’s Vanishing Act: The Effacement of Anarchy in Zola’s Germinal

Screening Naturalism: Problematics of Film Adaptation

David BAGULEY. Riduttore, traditore? On Screening Zola

Jennifer WOLTER. The Cinematic Return to “La Simple Vie de Gervaise Macquart”

Laurel CUMMINS. Étienne Lantier in Novel and Film Versions of Germinal

Kate GRIFFITHS. The Ghost of the Author: Zola, Renoir and La Bête humaine

Isabelle SCHAFFNER. Metamorphosis of Zola’s Aesthetics in Jean Renoir’s and Fritz Lang’s Adaptations of La Bête humaine

Helena CARVALHÃO BUESCU. Realist/Naturalist Novel and Silent Film in Portugal: Some Adaptations

Monica FIGUEIREDO. El crimen del padre Amaro: du livre au film, un “crime” qui a traversé les siècles